Slovník české literatury po roce 1945
Slovník české literatury po roce 1945

 Zdeněk SVĚRÁK

* 28. 3. 1936, Praha  
 
 
Dramatik a scenárista, prozaik, autor písňových textů a herec
 Vyrostl v rodině zámečníka a elektrikáře; je otcem filmového režiséra Jana Svěráka (*1965). – Po střední škole (1950–1953) studoval češtinu na Vysoké škole pedagogické v Praze (1953–1958, diplomová práce Šrámkova tvorba povídková ve srovnání s tvorbou básnickou). Již během studií účinkoval ve studentském ochotnickém souboru a spřátelil se s Ladislavem Smoljakem. Jako učitel působil v Žatci a Měcholupech. V roce 1961 nastoupil do Čs. rozhlasu, od roku 1962 působil v jeho armádní redakci. Roku 1969 si zvolil svobodné povolání, v letech 1977–1991 byl scenáristou FS Barrandov, od roku 1991 je opět ve svobodném povolání. Od prosince 1965 Svěrák spolu s Jiřím Šebánkem a jazzovým hudebníkem a skladatelem Karlem Velebným připravoval pravidelný měsíční rozhlasový pořad Nealkoholická vinárna U pavouka. V tomto cyklu mystifikujících „přímých přenosů“ z imaginární vinárny též pravidelně vystupoval a poprvé uvedl na scénu fiktivní postavu Járy Cimrmana, nejprve v září 1966 jakožto současného řidiče parního válce a naivního sochaře, již v prosinci 1966 pak jako zneuznaného umělce a vědce z časů rakousko-uherské monarchie. V souladu s ideou Jiřího Šebánka vytvořit „pánské divadlo“ vznikl v témže období ve spolupráci s básníkem Miloněm Čepelkou, hudebníkem Karlem Velebným, a především s Ladislavem Smoljakem projekt Divadla Járy Cimrmana, které zpočátku užívalo názvu Divadlo Járy da Cimrmana a až do roku 1974 bylo součástí pražského Státního divadelního studia. První veřejné představení (aktovka Akt v „úpravě“ Z. Svěráka) proběhlo v červnu 1967 v Malostranské besedě, oficiální premiéra se konala v říjnu 1967. Po odchodu Jiřího Šebánka a Karla Velebného (1969) se toto divadlo stalo tvůrčí doménou autorské a herecké dvojice Svěrák+Smoljak. Po odchodu z Malostranské besedy jejich soubor v Praze postupně vystupoval v Redutě (1972–1975), v Divadle Na zábradlí (v červnu 1972), v Divadle v Řeznické a ve studentských klubech (jaro 1975), v Branickém divadle (1975–1983), v strašnické Solidaritě (1983–1992) a poté v Žižkovském divadle, roku 1996 přejmenovaném podle názvu souboru. Roku 1994 založil Svěrák charitativní Nadaci Paraple na pomoc invalidním spoluobčanům; na její podporu připravuje ročně se opakující televizní pořad Dobročinná akademie Z. S. a jeho přátel. – V roce 1999 udělil Zdeňku Svěrákovi prezident ČR Václav Havel Medaili Za zásluhy.
 

První příspěvek Svěrák otiskl roku 1958 v měsíčníku Květen, poté publikoval povídky pro mládež a pohádky pro děti mj. v Mladém světě, v časopisu Voják a kultura (1968 zde samostatná příloha Texty, s Jiřím Šebánkem), v humoristickém týdeníku pro děti Ježek (1969–1970), v Dramatickém umění (ve sv. 1/1987 literární scénář Vesničko má středisková). Po roce 1989 přispěl do A–Almanachu autorů, Lidových novin, Magazínu MFD, Filipa a mnoha dalších periodik. – Napsal řadu rozhlasových her a pohádek, mj. Ruina musí být opředena (1963); Tři auta (1963); Tiché šlapací království (1964); Krápník a Františka (1965); To jeli dva ve vlaku (1965); Veselí čalouníci (1968); Posel hydrometeorologického ústavu, (1969, znovu natočeno 1992); Podzemnice olejná (1993 vše r. Jan Fuchs); pohádka Tiché šlapací království byla natočena znovu pod názvem Kolo se zlatými ráfky (1988, r. Karel Weinlich). – S Ladislavem Smoljakem Svěrák spolupracoval na scénářích k celovečerním filmům Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974, r. Oldřich Lipský), Na samotě u lesa (1976, r. Jiří Menzel), „Marečku, podejte mi pero!" (1976, r. Oldřich Lipský), Kulový blesk (1978, r. L. Smoljak a Zdeněk Podskalský), Trhák (1980, r. Zdeněk Podskalský), Jára Cimrman, ležící, spící (1983, r. L. Smoljak), Rozpuštěný a vypuštěný (1984, r. L. Smoljak) a Nejistá sezona (1987, r. L. Smoljak). Bez Smoljakovy spoluúčasti se Svěrák jako autor dialogů podílel na filmech Třicet panen a Pythagoras (1973, r. Pavel Hobl) a Kdo hledá zlaté dno (1974, r. Jiří Menzel) a jako scenárista na filmech Ať žijí duchové! (1977, r. Oldřich Lipský, sc. + O. Lipský a Jiří Melíšek), Vrchní, prchni! (1980, r. L. Smoljak), Tři veteráni (1983, r. Oldřich Lipský, sc. + Jiří Brdečka), Co je vám, doktore? (1984, r. V. Olmer, sc. + Antonín Máša a Vít Olmer), Vesničko má středisková (1985, r. Jiří Menzel), Obecná škola (1991, r. Jan Svěrák), Akumulátor 1 (1993, r. Jan Svěrák, sc. + Jan Svěrák a Jan Slovák; literární adaptace Jan Slovák, 1994), Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina (1994, r. Jiří Menzel), Kolja (1996, r. Jan Svěrák, 1997 oceněno Oscarem), Lotrando a Zubejda (1997, r. Karel Smyczek), Tmavomodrý svět (2001, r. Jan Svěrák), Vratné lahve (2007, r. Jan Svěrák) a Tři bratři (2014, r. Jan Svěrák). Dále Svěrák napsal komentář animovaného krátkometrážního filmu Karty (1985) a scénáře k animovaným krátkometrážním filmům Rohy (1987) a Narostl mu hřebínek (1987). – Je autorem televizních hudebních komedií Příliš krásná dívka (1972, s Miloněm Čepelkou, r. Ivo Novák), Muž, který se spustil (1974, s Miloněm Čepelkou, r. Vít Hrubín, u obou hudba Zdeněk Petr) a televizních her Spolužáci (1973, s Miloněm Čepelkou, r. Jan Fuksa), Hledám paní na hlídání (1975, s Miloněm Čepelkou, r. Jaroslav Dudek), Dveře (1976, s Miloněm Čepelkou, r. Ladislav Smoljak), Inzerát (1984, s r. L. Smoljakem), Případ Platfus (1985, r. František Filip), Utopím si ho sám (1989, r. František Filip), Osvětová přednáška v Suché Vrbici (1992, podle povídky Františka Vinanta, r. Ladislav Smoljak), Dvě z policejní brašny (podle Josefa Burgra, r. Ladislav Smoljak) a Chlípník (1996, r. Zeno Dostál, prem. 2003), jakož i třináctidílného seriálu večerníčků Radovanovy radovánky (1987). – Pro Československou, resp. Českou televizi připravil cyklus zábavných pořadů věnovaných filmům S+S Veselé příhody z natáčení (1986–1988, 5 dílů, sc. s r. L. Smoljakem), moderoval střihový pořad Úsměvy českého filmu (1993–1996), populárně naučný cyklus Diktát (2000) a každoročně pro ni připravuje hudební pořad pro děti Hodina zpěvu (od 1989), složený z písní na hudbu Jaroslava Uhlíře. (Písňové texty pro něj Svěrák píše od roku 1968, jako textař spolupracoval i se Zdeňkem Petrem a Ivanem Mládkem. Mnohé jeho texty našly uplatnění v různých televizních a divadelních inscenacích pro děti.) – Dále se Svěrák jako scenárista podílel na dokumentárních filmech, týkajících se „osobnosti“ Járy Cimrmana, Stopa vede do Liptákova (1969, r. Ondrej Očenáš); Jára Cimrman – pionýr kinematografie (1986, r. Ladislav Smoljak) a Jára Cimrman (2005, v rámci cyklu portrétů k anketě Největší Čech, r. Pavel Štingl). Česká televize kromě záznamů inscenací Divadla Járy Cimrmana uvedla též záznamy příležitostných pořadů Cimrman sobě (1991, 2 díly, r. Antonín Kopřiva), Den D v Divadle Járy C. (1997, r. Viktor Polesný), Ze hry do hry (2007, r. Petr Burian) a natočila „premiéru a současně derniéru“ Cimrmanovy operety Proso (2013, r. Jan Svěrák). Jednotlivé scény z představení předváděli a příležitostné nejen cimrmanovské skeče Svěrák se Smoljakem psali pro řadu kabaretních a revuálních pořadů Československé televize. – V Čs. rozhlase spolu s Jiřím Šebánkem založil a uváděl pořad Polní pošta (od 1964) a s Miloněm Čepelkou parodii na soudobé hitparády, věnovanou zpěvnému ptactvu, Šest na bidýlku (1969–1970). – Jako filmový herec Svěrák začínal ve filmu Pavla Juráčka Postava k podpírání (1963) a ve filmech Jiřího Menzela Zločin v šantánu (1968) a Skřivánci na niti (1969), později hrál v řadě filmů i televizních inscenací vlastních i jiných autorů (mj. ve filmech režiséra Víta Olmera Jako jed, Dušana Kleina Jak básníci přicházejí o iluze aj.). – Filmový scénář Vesničko má, středisková upravil pro divadelní inscenaci Jan Vávra (Příbram 1990), pohádkovou knížku Tatínku, ta se ti povedla adaptovali pro divadlo Pavel Polák (Plzeň, Alfa 1993) a Tereza Lišková (Praha, Pidivadlo 2003), rozhlasovou hru Tiché šlapací království inscenovalo brněnské Studio V (2014) a pohádky Radovanovy radovánky uvedla loutkohra Jihočeského divadla v Českých Budějovicích (2015, dram. Jiří Jelínek). Filmový muzikál Ať žijí duchové na jevišti uvedly soubory v Uherském Hradišti (2007, upr. Karel Hoffmann) a v Mostě (2012, upr. Jiří Kraus); adaptace Antonína Procházky bude uvedena v pražském Kongresovém centru v dubnu 2016. – Roku 1996 byla na CD-ROM vydána aplikace Truhla Járy Cimrmana, multimediální průvodce dílem Járy Cimrmana. – Celovečerní dokument Tatínek natočil o svém otci Jan Svěrák v roce 2004, dokumentární snímek Svět podle Svěráka o vzniku filmu Tmavomodrý svět natočila Alice Nellis (2001). Historii i současnosti Divadla Járy Cimrmana je věnován dokument Cimrmani (1998, r. Jiří Vanýsek). – Písňové texty Zdeněk Svěrák uveřejňoval rovněž pod pseudonymem Emil Synek.

 

Těžiště jedné linie Svěrákovy umělecké činnosti (v autorské dvojici s Ladislavem Smoljakem) se odvíjí od fiktivní postavy českého všeuměla Járy Cimrmana, kterou autoři situovali na přelom 19. a 20. století, do stylizovaného obrazu rakousko-uherského mocnářství jako „idylické“ minulosti, předcházející první světové válce a dalším traumatům 20. století. Z této intelektuální mystifikace, jejíž počátky (za účasti Jiřího Šebánka) jsou zdokumentovány v knize Vinárna U pavouka, a z komické parodie vědeckého bádání se zrodily semináře o životě a díle zapomenutého génia a o jeho přínosu pro jednotlivé oblasti umění a vědy, které obvykle tvoří úvodní část jednotlivých inscenací Divadla Járy Cimrmana. Druhou část inscenací pak tvoří jednoaktovky, jejichž autorství je připsáno Cimrmanovi a které, v tematickém sepětí se seminářem, zpočátku parodovaly jednotlivé divadelní a literární žánry, např. operetu (Hospoda Na mýtince), operu (Cimrman v říši hudby, obsahující mj. parodické libreto V chaloupky stínu a zpěvohru Úspěch českého inženýra v Indii), detektivku (Vražda v salonním coupé) či pohádku (Dlouhý, Široký a Krátkozraký). Dramatický text i jeho inscenace jsou důsledně podřízeny stylizovaně naivní poetice divadelního souboru sestávajícímu z herců-amatérů, autoři pracují s mnohovrstevnou slovní a situační komikou a nezávazným nonsensem. Od osmdesátých let poněkud ustupuje tematizace fiktivního autora i prvky žánrových parodií a přibývá prvků satirických, které neprvoplánově a s groteskní nadsázkou pojmenovávají některé určující vlastnosti českého národního charakteru (naivitu a politickou krátkozrakost v aktovce Vizionář z představení Posel z Liptákova, provincionalismus a potřebu dobývat svět ve hrách Dobytí severního pólu Čechem Karlem NěmcemAfrika, permanentní obrozenectví a všeobecné ochotnictví ve hře Záskok). Blanické rytíře, od nichž národ očekává záchranu a spásu, autoři v apokryfní hře Blaník vybavují nemytickými národními vlastnostmi: průměrností, leností, hašteřivostí, nerozhodností a alibismem. Posilování prvků situační komiky ve hrách z polistopadového období vrcholí hořkou komedií Švestka, generační výpovědí o stáří a stárnutí, která nicméně důsledně respektuje základní kameny cimrmanovské poetiky. Ke své zálibě v mystifikační i demystifikační hře s českou národní sebereflexí se Svěrák a Smoljak znovu přihlásili inscenací České nebe, v níž prostřednictvím dialogu reálných i mytických postav z různých období národní historie s ironií poukazují na interpretační ošidnost národních mýtů a kritických momentů českých dějin. – Cimrmanovská mystifikace a s ní spjaté divadelní hry a další texty si po desítky let nacházejí stále nové mladé publikum. Kult neexistujícího génia postupně překročil hranice divadla a literatury a Cimrmanova postava se stala nejen součástí nejširšího národního povědomí, ale také symbolickým naplněním mnohagenerační potřeby odmytizovat české dějiny.
Vedle stálé práce pro divadlo se Svěrák dlouhodobě věnuje filmové scenáristice. Spolu s Ladislavem Smoljakem je podepsán pod nejzdařilejšími situačními komediemi sedmdesátých a osmdesátých let (Jáchyme, hoď ho do stroje; Marečku, podejte mi pero), z nichž některé jsou tematicky bezprostředně spjaty s postavou Cimrmana (Jára Cimrman, ležící, spící) nebo s osudy jeho divadla (Nejistá sezona). V osmdesátých letech se Svěrák coby scenárista osamostatnil, nadále se věnoval situačním komediím (Vrchní, prchni; Akumulátor 1) a cimrmanovským variacím (Rozpuštěný a vypuštěný) a nově též tvůrčím adaptacím pohádkových příběhů (Tři veteráni, Lotrando a Zubejda). Především však rozvíjí osobitý typ komedií odvážně balancujících na hraně dojemného a sentimentálního, které prozrazují autorovu trvalou potřebu vyrovnávat se s pomíjením času (Obecná škola, Po strništi bos) a stárnutím (Na samotě u lesa, s L. Smoljakem; Vratné lahve) a tzv. velké dějiny nahlížet očima neokázalých hrdinů. „Obyčejné“ čapkovské postavy, resp. jejich současné varianty, jsou také ústředními hrdiny několika Svěrákových krátkých próz, soustředěných do souborů Povídky Nové povídky.
Od počátku své tvůrčí dráhy se Svěrák věnuje též tvorbě pro děti. Jeho písňové texty (Není nutno..., Dělání, Zpěvník), zhudebňované obvykle Jaroslavem Uhlířem, oslovují posluchače příběhovostí, vycházející z běžné životní reality, kterou do humoristické polohy posouvají jazyková hravost, nečekaná sémantická spojení a vtipné pointy; autor navíc osvědčuje schopnost nepodceňovat předpubertální posluchače a „pojmenovávat svět“ jejich očima. Osobitý smysl pro humor se projevuje i v cyklu pohádek o Radovanovi, kde vyvažuje didaktizující tendence. Pohádku Tatínku, ta se ti povedla!, v níž autor předkládá mistrnou apologii spontánního vypravěčství, lze chápat i jako výraz Svěrákova pojetí literatury pro děti, vyznačujícího se bezprostředností a emocionalitou.

BIBLIOGRAFIE

Beletrie: Proč malíři nestačí plnovous? (P pro děti, 1964); Lochneska (D pro ml., rozmnož., 1966, s L. Smoljakem); Jára (da) Cimrman (PP 1970, s J. Šebánkem, L. Smoljakem a K. Velebným); Cimrman v říši hudby (PP 1971, s J. Šebánkem, L. Smoljakem a K. Velebným); Pan Buřtík + pan Špejlička (P pro děti, 1971); Pan Buřtík a pan Špejlička protrhli smůlu (P pro děti, 1972); Omaluj, domaluj, hraj si (text k omalovánkám, 1975); Tatínku, ta se ti povedla (PP pro děti, 1991); Obecná škola (film. povídka, 1992); Radovanovy radovánky (pohádky, 1994); Akumulátor 1 (film. povídka, 1994, podle film. scénáře napsal J. Slovák); Pohádka o princezně Jasněnce, kterou Luftbaba zaklela v želvu, jak ji Olda vyprávěl Aničkám ve filmu Akumulátor 1 (1994); Vesničko má středisková (film. povídka, 1995); Kolja (film. novela, 1996, podle námětu P. Taussiga); Vinárna U pavouka (scénáře rozhlasového cyklu z 60. let, 1998, s J. Šebánkem); Tmavomodrý svět (film. povídka, 2001); Jaké je to asi v Čudu (pohádky a písňové texty pro děti, 2003); Vratné lahve (filmová povídka, 2007); Radovanovy radovánky. Jak vyzrát na motýly a další příhody (PP pro děti, 2008); Radovanovy radovánky. Jak se Radovan naučil hvízdat a další příhody (PP pro děti, 2008); Povídky (PP 2008); Jára Cimrman – génius, který se neproslavil (2009, s L. Smoljakem a J. Weigelem); Pan Buřtík a pan Špejlička (PP 2010, obs. dva příběhy z let 1971 a 1972 a nový příběh Lékárna U Bílé myšky); Mravenčí ukolébavka (leporelo, 2010); Krávy, krávy (leporelo, 2010); Šupy dupy dup (leporelo, 2011); Nové povídky (PP 2011); Po strništi bos (P 2013); Když se zamiluje kůň (leporelo, 2013); Tři bratři (PP pro děti, 2014).
Výbory: To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana (1992, zde mj. hra Dobytí severního pólu /s L. Smoljakem/; filmový scénář Kulový blesk /s L. Smojakem/; televizní scénář Utopím si ho sám, rozhlasová pohádka Kolo se zlatými ráfky a písňové texty); To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana II (1998, zde mj. hry Záskok; Švestka /obě s L. Smoljakem/; televizní scénář Případ Platfus; fejetony a písňové texty).
Ostatní práce: Šrámkova tvorba povídková ve srovnání s tvorbou básnickou (juvenilní studie, 1997); Divadlo Járy Cimrmana v obrazech. 1967–1997 (1997, s L. Smoljakem); Ladislav Smoljak hrající, bdící (2010, texty k fotografiím); Divadlo Járy Cimrmana – divadlo, které se proslavilo (2014, s L. Smoljakem a J. Weigelem).
Souborná vydání: Divadlo Járy Cimrmana (DD 1987, s L. Smoljakem, obsahuje hru Z. S. Akt, hru L. Smoljaka Vyšetřování ztráty třídní knihy a společné hry s L. Smoljakem Hospoda Na mýtince; Vražda v salonním coupé; Němý Bobeš aneb Český Tarzan; Cimrman v říši hudby; Dlouhý, Široký a Krátkozraký; Posel z Liptákova); Filmové komedie Z. Svěráka a L. Smoljaka (filmové scénáře, 1991, obsahuje: Jáchyme, hoď ho do stroje!, Na samotě u lesa, „Marečku, podejte mi pero!“, Kulový blesk, Trhák, Jára Cimrman, ležící, spící, Rozpuštěný a vypuštěný, Nejistá sezona); Hry a semináře (DD 2009, kompletní texty Divadla Járy Cimrmana; 2. dopl. vyd. 2010); Filmové příběhy (PP 2015, obsahuje filmové povídky Po strništi bos; Obecná škola; Kolja; Vratné lahve). – Divadlo Járy Cimrmana (kolekce her, nakl. Paseka, dosud 16 sv., s L. Smoljakem): 1. Akt (samostatné autorství); 2. Vyšetřování ztráty třídní knihy (hra L. Smoljaka); 3. Hospoda Na mýtince; 4. Vražda v salonním coupé; 5. Němý Bobeš; 6. Cimrman v říši hudby; 7. Dlouhý, Široký a Krátkozraký; 8. Posel z Liptákova; 9. Lijavec (1992); 10. Dobytí severního pólu (1993); 11. Blaník (1992), 12. Historie divadla, doslov a věcný rejstřík (1993); 13. Záskok (1994); 14. Švestka (1998); 15. Afrika (2002), 16. České nebe (2009).
Zpěvníky pro děti (vše spolu s J. Uhlířem): Není nutno... (1994, na tit. listě 1995); Dělání všechny smutky zahání (1996); Zpěvník (1997); Když se zamiluje kůň (2004); Mám v hlavě myš Lenku (2005); Zpěvník. Největší hity (2008); Zpívání (2009); Když je pěkné počasí (2011); Písničky o zvířatech (2013); Dětem (2013, vč. pohádek a básní); Zpěvník ke knize Tři bratři (2015); Nejznámější dětské písničky (2015).
Scénicky (chronologický soupis premiér): Akt (1967); Vyšetřování ztráty třídní knihy (1967; Z. S. se podílel jen na textech úvodního semináře); Hospoda Na mýtince (1969, s L. Smoljakem); Vražda v salonním coupé (1970, s L. Smoljakem); Němý Bobeš (1971, s L. Smoljakem); Cimrman v říši hudby (1973, s L. Smoljakem); Dlouhý, Široký a Krátkozraký (1974, s L. Smoljakem); Všechno máme schovaný (1977, s J. Uhlířem, Divadlo Albatros Praha); Hrachová polévka z pytlíku (1977, s L. Smoljakem, Divadlo ABC Praha); Posel z Liptákova (1977, s L. Smoljakem); Lijavec (1980, s L. Smoljakem); Dobytí severního pólu (1985, s L. Smoljakem); Blaník (1990, s L. Smoljakem); Záskok (1994, s L. Smoljakem); Švestka (1997, s L. Smoljakem); Afrika (2002, s L. Smoljakem); České nebe (2008, s L. Smoljakem).
Příspěvky ve sbornících: 3x Oscar pro český film (1998, zde lit. scénář Kolja); Usměj se, Lízo (2004); 35 českých filmových režisérů (2010) aj.
Diskografie Divadla Járy Cimrmana (pouze 1. vydání): Dlouhý, Široký a Krátkozraký (LP 1977); Hospoda Na mýtince (LP 1979); Vražda v salonním coupé (LP 1982); Posel z Liptákova (LP 1983); Dobytí severního pólu (LP 1987); Němý Bobeš (LP 1988); Lijavec (LP 1991); Akt (LP 1992); Vyšetřování ztráty třídní knihy (LP, CD 1993); Blaník (LP, CD 1993), Záskok (CD 1995); Cimrman před branami hudby (CD 1997); Švestka (CD 1998); Odskok od Cimrmana do lázní Kožich (televizní scénky a dialogy S+S, CD 2000); Zapomenuté věci zapomenutého génia (CD 2001), Vinárna U pavouka (MC 2001); Afrika (CD 2003), Cimrman v říši hudby (CD 2004); Posel světla a další cimrmanovské texty, na něž se nedostalo (CD 2005); Ze hry do hry (CD 2007); České nebe (CD 2009); Všech 15 her... a texty, na které se nedostalo (17CD 2010); Divadlo Járy Cimrmana. Zvuková kronika (CD 2010); Proso (CD+DVD 2013). – Všechny divadelní hry DJC, vydané původně na LP deskách, vyšly v reedicích na CD, obrazové záznamy pak na VHS a DVD.
Diskografie – ostatní: Hodina zpěvu (LP 1991, CD 1997; písně pro děti, s J. Uhlířem); Kolo se zlatými ráfky (pohádka, CD, LP 1992); Není nutno (CD, LP 1993; písně pro děti, s J. Uhlířem); ...aby bylo přímo veselo (1994; písně pro děti, s J. Uhlířem); Radovanovy radovánky (2MC, 1994, CD 1998); Hlavně nesmí býti smutno (CD 1995; písně pro děti, s J. Uhlířem); Kolja (hudba a dialogy z filmu, 1996); ...natož aby se brečelo (CD 1997; písně pro děti, s J. Uhlířem); Lotrando a Zubejda (zvuková stopa filmu, CD 1997); Trhák (CD 1999, písně z filmu); Nemít prachy – nevadí (CD 1999; písně pro děti, s J. Uhlířem); Ať žijí duchové (CD 1999, sestřih z filmu); Nemít srdce – vadí (CD 2001; písně pro děti, s J. Uhlířem); Zpěvník (CD 2002, výběr písní pro děti, s J. Uhlířem); Tři veteráni (CD 2002, sestřih filmu podle pohádky J. Wericha); Posel hydrometeorologického ústavu / To jeli dva ve vlaku (rozhl. hry, MC 2002, CD 2007); Tatínku, ta se ti povedla (pohádky, CD 2003); Zažít krachy – nevadí (CD 2003; písně pro děti, s J. Uhlířem); Mládek zpívá Svěráka ...a naopak (CD 2004); Zažít nudu – vadí! (CD 2005; písně pro děti, s J. Uhlířem); 20 let písniček z pořadu Hodina zpěvu – 50 největších hitů od A do Z (2CD 2007, písně pro děti, s J. Uhlířem); Hity a skorohity (2CD 2008, s J. Uhlířem); Povídky (CD 2009); Takovej ten s takovou tou (2CD 2009, písně pro děti, s J. Uhlířem); Písničky o zvířatech (2CD 2010, písně pro děti, s J. Uhlířem); Pan Buřtík a pan Špejlička (pohádky, CD 2011); Miniopery (CD 2011, písně pro děti, s J. Uhlířem); Alchymisti (CD 2011, písně pro děti, s J. Uhlířem); Pohádky (4CD 2012, obsahuje Tři auta; Krápník a Františka; Kolo se zlatými ráfky; Radovanovy radovánky); Nové povídky (2CD 2012); Tři bratři (CD 2014, hudba a písně z filmu); Po strništi bos (3CD 2014); Jupí (CD 2014, písně pro děti, s J. Uhlířem); Ať žijí duchové (CD 2014, původní nahrávka filmové komedie); Tři bratři (2CD 2015); Horká neděle aneb Vynechané povídky (2CD 2015); Dětem a dospělým (CD 2015, písně J. Uhlíře).

LITERATURA

Knižně: P. Taussig: Filmový smích L. S. a Zdeňka Svěráka (1987); P. Kubíková: L. S. – Z. Svěrák (1988); D. Čermáková: Génius Zdeněk Svěrák (2009, 2. vyd. 2012 s tit. Fenomén Zdeněk Svěrák, 3. vyd. 2014 s tit. Zdeněk Svěrák).
Studie a články: hbs (= J. Hrbas): Portréty, Film a doba 1976, č. 4; Z. Hořínek: Jára da Cimrman a járadacimrmanismus, Amatérská scéna 1978, č. 11 a 12; týž: Jára da Cimrman dramatik, Scéna 1982, č. 25/26; J. Vondráček: Hra na skutečnost, Dramatické umění 1987, sv. 13; V. Just in Proměny malých scén (1984); V. Just: doslov, in Divadlo Járy Cimrmana (1987); V. Just in Z dílny malých scén (1989); P. Taussig: doslov, in Filmové komedie Z. Svěráka a L. S. (1991); B. Hoffmann in České drama a divadlo ve 2. polovině 20. století (1992); J. Kerbr: Cimrmani v roce 93, Svět a divadlo 1994, č. 2; P. Rut in Ptáček (n)eseje zpívá vesele (1995); J. Menzel: doslov, in Vesničko má středisková (1995); V. Novotný in sb. Současnost literatury pro děti a mládež (1995); V. Just: Divadlo Járy Cimrmana (encyklopedické heslo), Divadelní revue 1997, č. 3, též in Česká divadla (2000); P. Taussig + M. Švagrová + J. Šebánek + Z. Svěrák + J. Menzel aj. in Třicet nejistých sezon (soubor článků), Týden 1997, č. 45; V. Just: Trvalé hledání středu, DivN 1999, č. 22; P. Rut in Hry a semináře (2009); M. Exner: Komplex Cimrman, Tvar 2009, č. 11; V. Just: Mystifikace jako národní žánr, LidN 29. 5. 2010, příl. Orientace; I. Motýl: Přehlížený spisovatel, Týden 2016, č. 13.
Recenze: Proč malíři nestačí plnovous?: J. Červenka, LitN 1965, č. 30 * Akt: OS, DivN 25. 10. 1967; R. Horelová, SvSl 7. 10. 1967; V. Hepner, Práce 7. 10. 1967 * Hospoda Na mýtince: P. Grym, LD 21. 4. 1969; R. Horelová, SvSl 21. 4. 1969; šva, Práce 22. 4. 1969 * Vražda v salonním coupé: P. Grym, LD 19. 5. 1970; J. Mach, MF 19. 5. 1970; št, Práce 2. 6. 1970 * Jára (da) Cimrman: O. Sus, Orientace 1970, č. 6; ch (= Jan Janko), Tvorba 1970, č. 38; V. Blanimírská, Tvar 1998, č. 13; Z. A. Tichý, MFD 29. 7. 1998 * Němý Bobeš: lw (= Ladislav Weber), LD 9. 12. 1971 * Dlouhý, široký a krátkozraký: lw, LD 26. 7. 1974 * Posel z Liptákova: ib, SvSl 3. 5. 1977; J. Rejžek, Tvorba 1977, č. 22 * Lijavec: fk (= F. Knopp), LD 5. 5. 1982; V. Just, Scéna 29. 10. 1982; O. Neff, MF 31. 12. 1983 * Dobytí severního pólu: J. Kravka, BV 22. 10. 1985; mp, VP 30. 10. 1985; mik, LD 25. 2. 1986 * Divadlo Járy Cimrmana: J. Slomek, MF 20. 1. 1988, P. Janoušek, LM 1988, č. 7 * Tatínku, ta se ti povedla: V. Vařejková, Komenský 1991/92, č. 9; J. Šimůnek, ZM 1992, č. 3, F. Cinger 6. 1. 1992 * Obecná škola: jš (= J. Šimůnek), ZM 1992, č. 4 * Divadlo Járy Cimrmana (kolekce her): J. Lukeš, DivN 1993, č. 22 * Záskok: Z. A. Tichý, MFD 24. 3. 1994; R. Hrdinová, Večerník Praha 31. 3. 1994 * Akumulátor 1: he, Večerník Praha 20. 4. 1994 * Pohádka o princezně Jasněnce...: an, SvSl 30. 12. 1994 * Vesničko má středisková: A. Pilátová, Práce 10. 10. 1995; J. Lukeš, Týden 1995, č. 43 * Kolja: A. Pilátová, Práce 20. 5. 1996; V. Novotný, LidN 27. 5. 1996; M. Spáčilová, MFD 30. 7. 1998 * Dělání...: M. Kubešová, ZM 1997, č. 1 * Švestka: Z. A. Tichý, MFD 17. 11. 1997; R. Hrdinová, Právo 21. 11. 1997; A. Halada, Mladý svět 1997, č. 47 * Vinárna U pavouka: V. Novotný, Tvar 1998, č. 20; Z. A. Tichý, MFD 31. 12. 1998 * Šrámkova tvorba povídková ve srovnání s tvorbou básnickou: J. Hofmanová, Zpravodaj Šrámkovy Sobotky 1998, č. 3; P. Janáček, Tvar 1998, č. 3 * Afrika: M. Švagrová, LidN 7. 10. 2002; Z. A. Tichý, MFD 11. 10. 2002 * Jaké je to asi v Čudu: D. Kroča, Ladění 2003, č. 4; P. Mandys, Týden 2003, č. 51/52 * Vratné lahve: L. Kasal, Tvar 2007, č. 11 * Radovanovy radovánky: M. Švagrová, LidN 29. 2. 2008 * Povídky: O. Horák, LidN 5. 11. 2008; F. Cinger, Právo 5. 11. 2008; J. Kerbr, DivN 2008, č. 22 * České nebe: J. Kerbr, Reflex 2008, č. 45; J. Kazda, SaD 2009, č. 1 * Pan Buřtík a pan Špejlička: M. Reissner, Ladění 2010, č. 4; A. Horáčková, MFD 12. 10. 2010 * Nové povídky: F. Cinger, Právo 5. 11. 2011; P. Smítalová, Instinkt 2011, č. 45 * Po strništi bos: M. Švagrová, LidN 8. 11. 2013.
Rozhovory: J. Klasová, Záběr 1974, Č. 15; M. Kühnelová, Záběr 1975, č. 4; V. Kovařík, MF 20. 1. 1979; A. Bachtoldová, Film a doba 1980, č. 1; R. Křesťan, Mladý svět 1981, č. 24; A. Koníčková, MF 12. 1. 1985; M. Petana, Scéna 1986, č. 15; A. Pflimpflová, Záběr 1987, č. 10; P. Frýbort + O. Neff, Kmen 1988, č. 10; V. Kroc, Melodie 1988, č. 8; J. Vejvoda – O. Nutz in Káva u Kische (1991); J. Chuchma, Mladý svět 1991, č. 13; K. Král, Svět a divadlo 1994, č. 2; L. Koubská, LidN 23. 12. 1995; B. Dočekal in Život je jen náhoda (1996); M. Bičíková, Kinorevue 1996, č. 1; M. Čaňková, Xantypa 1997, září; J. Jařab in Večerní rozmluvy s hosty Univerzity Palackého 1991-1996 (1998); R. Kalenská, LidN 23. 7. 1999, příl. Pátek LN; P. Gümplová, LidN 18. 5. 2001, příl. Pátek LN, č. 20; Z. A. Tichý a V. Ježek in Šest z šedesátých (2003); V. Kroc, LidN 6. 9. 2003; J. Leschtina, HN 19. 12. 2003, příl. Víkend č. 51; M. Švagrová, LidN 29. 9. 2007; V. Keilová, Právo 6. 6. 2009, příl. Magazín; J. Kábrt, MFD 7. 6. 2010; A. Horáčková, MFD 9. 10. 2010, příl. Víkend; J. Kubík, MFD 26. 3. 2011; F. Cinger, Právo 10. 3. 2012; O. Horák, Host 2004, č. 4; A. Plavcová, LidN 11. 10. 2013, příl. Pátek LN, č. 41; P. Kourová, Xantypa 2014, č. 12; A. Plavcová, LidN 8. 1. 2016, příl. Pátek LN, č. 1.

Autor hesla: Vladimír Novotný (1998); Michal Přibáň (2009)
Aktualizace hesla: 26. 3. 2016 (mlp, mš)
Aktualizace bibliografie: 27. 3. 2016 (mlp)
 
zpět na hlavní stranu